17.5.11

profesionální tipy na úpravu fotografií

Nu har jag pluggat i typ två timmar (WOW SÄGER JAG BARA) och ätit ganska mycket kallrökt lax så gött, så nu tänkte jag chilla en stund. Tänkte även då, som man tydligen gör i bloggar, dela med mig av tips på grejer. Idag: mina bästa snabbredigeringstips på bilder. Jag använder mig av ACDSee Pro 3, som är ett fotovisningsbildmappssorteringsochävensnabbredigeringsprogram (detta ord ska jag ta i hänga gubbe nästa gång). Iallafall. Börja med en vanlig bild, som kanske är rätt ful och tråkig. Jag valde denna:






Här har jag redan redigerat bilden lite, ändrat färger och sånt där men det är ju BASIC! Nu kommer några favoriter och även KLASSIKER inom snabbredigeringsområdet. TIPS ALLA KAN TA TILL SIG FÖR GARANTERAT SNYGGA BILDER!!!













Okej denna effekt är ganska BASIC också, den får en att se lite "MÅLAD" ut!!! Jag har bara använt mig av fliken i EDIT som heter "Special Effect" och effekterna är VERKLIGEN speciella! Förutom denna då som kanske är rätt BASIC, en effekt alla borde känna till och gärna använda sig av.
















Detta är en ganska COOL effekt också, väldigt användbar. Den får bilden att se ut som att den är gammal, sliten, erfaren, använd, omtumlad, historisk osvosv. Jag valde att göra så att bilden ser ut att ha funnits i 100 år, alltså tagen ett år innan Titanic sjönk och därmed kunna vara upphittad i båtvraket???? Spännande??? Det kanske är Rose???? Med denna effekt kan man lura vem som helst, ingen går säker.













Okejokejokej, nu börjar vi komma in på lite mer ADVANCED saker!!! Med denna effekt får man som "strålar" från ens "kropp" "osv". Detta kan ge antydningar om att man är en ängel eller att man är med i en dröm eller att man har tagit droger, alltså bara jävligt coola saker. Denna effekt är jättebra om man vill vara cool. Och få ligga.
















Denna effekt kan få tittaren att antingen tro att det är en ängel på bild (ex. Gabriel) eller att bilden bara är tagen i motljus. Troligtvis det första alternativet. Jag har ju då avancerat lite granna, och satt in TVÅ "solkällor", eftersom jag är så bra och har övat liksom. Detta är självklart ADVANCED men absolut nödvändigt att kunna.

















Denna är cool för att man blir ANONYM och SPECIELL och alla undrar VEM ÄR DET PÅ BILDEN??? Man ser inte. Är det en kändis? Är det min kompis? Är det en ängel? Ingen vet. Man kan lura så mycket folk med hjälp av bildredigering, det är därför det inte ska missbrukas.














Jag avslutar med denna som är ADVANCED också, tänkte att jag liksom trappar upp svårighetsgraden och avslutar med TOP FUCKING NOTCH, som man gör. Denna redigering är verkligen vacker, den utstrålar inre fred och harmoni. Den ger illusionen av att man är en jätte som står i ett hav och speglas. Tyckte det passade extra bra med min färgredigering tidigare i "Guiden till Perfektion" som jag kallar den. Det kan man ju tänka på att välja färg efter känsla och bildsyfte, BASIC men ändå viktigt.











Detta var då all kunskap inom detta område, som jag personligen känner att jag bemästrat, jag kunde mata ut till er. Så lapa i er, det är gratis!!! Nu tack vare "Guiden till Perfektion" kan ni få snygga, bra, classy, vackra och orginella bilder till t.ex. erat CV. Varsågoda.

PS. OBSOBSOBS är självlärd, jag har INTE gått en kurs för att lära mig detta så jag har nu delat med mig av väldigt värdefull kunskap som tog TID och TÅLAMOD att lära sig. DS

5 kommentarer: